Gry planszowe w edukacji

08-04-2020

Gry planszowe wydają się być rozrywką z poprzedniej epoki, zabawką zapomnianą i już niemodną. Kto by się zajmował planszami i pionkami w erze komputerów i konsoli do gier? Można by stwierdzić, że dzieci nie da się już przekonać do poświęcenia czasu na coś, co się nie świeci, nie wydaje dźwięków i nie porusza się po ekranie. Jednak gry planszowe wracają do łask! Coraz częściej pojawiają się w kawiarniach, w czasie spotkań towarzyskich, a także w szkołach.

Historię można opowiedzieć, przeczytać o niej w podręcznikach. Ale jak przybliżyć uczniom wiedzę historyczną z niedalekiej przeszłości tak, aby nie tylko się nauczyli, ale poczuli, jak wyglądało wtedy życie? Jak wytłumaczyć, że nie tak dawno temu żyło się zupełnie inaczej? Nic prostszego, jak sięgnąć po grę planszową! „Kolejka” pozwala wczuć się w obywatela PRL-u, który musi zrobić zakupy. Uczeń staje przed problemem pustych półek i uprzywilejowanych kupujących, a musi przynieść do domu zakupy.

Ponadto gry planszowe nie uczą tylko określonych dziedzin wiedzy. Dzięki nim dzieci, mogą zrozumieć, że nie zawsze się wygrywa. Młodzież może zyskać o wiele więcej. Zauważyć, że światem rządzą określone zasady i reguły. Stać się bardziej cierpliwa, kreatywna, komunikatywna, szybciej podejmująca decyzje, potrafiąca się skoncentrować oraz pracować w grupie. Dodatkowo jest to świetna zabawa, emocje, ruch i śmiech.